Najstarsza notatka jaka miała miejsce na temat Poloneza, pochodzi z 1406 roku. Ukazała się w niemieckiej kronice śląskiej i doskonale opisuje na czym polegał taniec. Jak można się dowiedzieć, był to taniec typu chodzonego, na zgiętych w kolanach nogach, naprzemiennych ukłonach, w wolnym tempie oraz z delikatnym wdziękiem i szacunkiem do samego tańca i jego uczestników. {foto; Anna Tomasik}
Jednak warto zauważyć, że nie każdy taniec chodzony nazwać można Polonezem. Tańczono go na dworach królewskich jak i w miastach, gdzie przy okazji Poloneza otwierano lub zamykano jakąś ważną uroczystość.
W sobotnie popołudnie - Polonezem właśnie, otwarto uroczyście VIII Międzynarodowy Festiwal Poloneza. Cytat z CZE-NE-KA informator zespołu tańca historycznego i Fundacji Przyjaźni Ludzi i Zwierząt; ,,W tym roku partnerami naszych działań są; Muzeum Jana Pawła II i Prymasa Wyszyńskiego i podobnie jak w roku ubiegłym, Gmina Sadowne'', ,,Celem Festiwalu jest pokazanie ponadczasowego piękna Poloneza, podziwianego do dnia dzisiejszego. Organizując Festiwal chcemy promować dawną kulturę polską, naszą tożsamość oraz nasze dziedzictwo narodowe i historyczne''.
To właśnie Polonez i jego muzyczna forma nabierała z czasem innego niż na początku piękna, rozbudowywana i tworzona tak by nadać jak najwięcej uroku i przekazać to co w danej epoce było do przekazania. Wszak Poloneza tańczono tam gdzie jego miejsce, gdyż zawsze uważano go za taniec poważny i dostojny. Jednak od połowy XVII wieku Polonez znany już we wszystkich warstwach społecznych naszego kraju, uzyskał swoje miejsce w reprezentatywne i stał się tańcem narodowym- synonimem polskości, przynależności do języka, kultury i znakiem rozpoznawczym.
Cytat z internetu; ,,W Polsce polonez - ,,taniec polski''- znany był pod różnymi nazwami, tańczony przez szlachtę, mieszczan i lud polski[m.in. jako chodzony, chmielowy, świeczkowy]. Kształt artystyczny w muzyce polskiej nadał polonezowi Michał Kleofas Ogiński [ 1765- 1833], autor słynnego poloneza ,,Pożegnanie Ojczyzny''.
Nikomu nie trzeba przypominać jak ważny jest polonez dla młodych ludzi. Czym jest dla obecnych maturzystów oraz propagowany we wszystkich szanowanych instytucjach, placówkach, a nawet w przedszkolach, gdzie uczy się poloneza jako znak rozpoznawalny polskości, jako znak szacunku do przestrzegania prawa, przynależności do narodu. Moim zdaniem- to dobrze, że polonez staje się pomału tańcem popularnym i wręcz niezbędnym w kręgach młodych obywateli. {foto; Anna Tomasik}
To znak, że naród polski zaczyna doceniać to, co przez lata tracił, to znak, że jest nadzieja na lepsze jutro. Polonezem właśnie, można pokazać wiele, można ocenić sytuację bieżącą jak i okazać szacunek dla ojczyzny i jej hojność duchową dla narodu. Polonez wzmacnia nas i utwierdza w tym, że jesteśmy silni, odważni i ciekawi wszystkiego tego, co nas otacza. {foto; Anna Tomasik}{foto; Anna Tomasik}
O polonezie można by pisać bez końca, jest mnóstwo literatury informacyjnej, naukowej, z której zawsze warto skorzystać. Jednak dziś skupię się na tym, co wydarzyło się w sobotnie południe. Uroczyste otwarcie VIII Międzynarodowego Festiwalu Poloneza w Polsce. W przepięknych wnętrzach Gmachu Galerii Malarstwa Europejskiego im. Jana Pawła II przy Placu Bankowym, można było podziwiać malarstwo, stroje zespołu tańca historycznego CHOREA ANTIQUA, a także wysłuchać Poloneza A-dur Chopina w wykonaniu Piotra Latoszyńskiego, uczestnika licznych festiwali muzycznych, wybitnego pianisty.
Można było wsłuchać się w Poloneza z Opery Stanisława Moniuszki- ,, Straszny Dwór'' Aria Miecznika, granego przez pianistkę, muzykolog, lektorkę, aktorkę, poetkę, redaktorkę tekstów, ilustratorkę muzyczną, utalentowaną prezenterkę radiowo- telewizyjną Bożenę Sitek. Jak również wysłuchać Poloneza Mirka ,,Spośród krajów na świecie'' w wykonaniu Francisco Javiera Rodrigueza Ortegi. To muzyk z Meksyku, ale od 10 lat mieszka w naszym kraju. {foto; Anna Tomasik}
Wystąpił również znany mi z występu w moim mieście Błoniu, niezwykle uzdolniony Leo Volodko Kunicki. Pięknie zagrała Poloneza wspomniana Bożena Sitek, a znana ,,Chociaż tyle w świecie miast'' w wykonaniu Małgorzaty Jareckiej, zapraszała do śpiewu niemal całą widownię zgromadzoną na sali . Piotr Chróściak wykonał Poloneza Ogińskiego, przy którym nogi same miały ochotę wyjść na parkiet i tańczyć.
Na podsumowanie spotkania, inauguracji Festiwalu Poloneza, zespół CHOREA ANTIQUA wykonał przepiękny taniec - Polonez nr2 Es -dur Stanisława Moniuszki. Zespół powstał w 1988 roku przy Klubie Tanecznym Fan- Tan. Jego współzałożycielką i kierownikiem jest uczennica najwybitniejszego włoskiego tancerza i choreografa Andrei Francalanci, Lieven'a Baert'a i Dorothe Weltboter Pani Maria Czerwińska. Obecnie Zespół jest częścią Fundacji Przyjaźni Ludzi i Zwierząt. Niestety, z przyczyn związanych z przeoczeniem i chwilowym zatrzymaniem kadru na całym Zespole, nie posiadam fotografii Pani Marii, za co serdecznie przepraszam.
Od 34 lat, Zespół prezentuje i popularyzuje oryginalne choreografie tańców dworskich, w barwnych strojach z epoki, od Renesansu poprzez Barok do końca XIX wieku. Warto zapoznać się ze wszystkimi dostępnym informacjami dotyczącymi Zespołu CHOREA ANTIQUA , ponieważ zawarte ciekawostki, informacje mogą stać się dla każdego z nas, źródłem dociekań i wiary w naszą polskość. Zespół CHOREA ANTIQUA to nie tylko wspaniały taniec, kostiumy i wdzięk, ale to nasze dziedzictwo narodowe, spuścizna jaka nam pozostała, której nikt nam nie może odebrać, a o którą warto dbać i walczyć, by przetrwała wieki...na wieki wieków AMEN. Poloneza czas zacząć!!! dla mnie i zapewne dla wielu uczestników spotkania była to uczta nie tylko duchowa, pozdrawiam Wszystkich, których miałam zaszczyt spotkać.
Komentarze
Prześlij komentarz